UDAN 5.5 (Ude Desh Ka Aam Naagrik) SCHEME

======================================================================

20TH MAY,2025

 

✅ About UDAN Scheme
• Launched by the Ministry of Civil Aviation for regional airport development and regional connectivity enhancement.
• Part of the National Civil Aviation Policy 2016.

• Objectives:
• To improve air connectivity to remote and regional areas of India.
• To make flights accessible and affordable in tier-2 and tier-3 towns.

 

🔆 Key Features of UDAN Scheme
✅ Airlines have to cap airfares for 50% of the total seats at ₹2,500 per hour of flight.
• Achieved through:
• Financial stimulus from central and state governments and airport operators.
• Viability Gap Funding (VGF): A government grant to bridge the gap between the cost of operations and expected revenue.
• Regional Connectivity Fund (RCF): Created to meet the viability gap funding requirements under the scheme.
• Partner State Governments to contribute a 20% share to this fund:
• UTs and NER states contribute only 10%.
• Krishi UDAN: Value realization of agricultural products in Northeastern Region (NER) and tribal districts.
• International UDAN routes for NER to explore International Connectivity from Guwahati and Imphal.

 

🔆 The Latest Phase: UDAN 5.5
✅ UDAN 5.5 is aimed to promote last-mile connectivity in remote regions, hilly areas, and island territories.
• Focus: Routes to be serviced exclusively with sea-planes, choppers, and small aircraft with a seating capacity of less than 20 passengers.
• Operators will get a chance to chart seaplane routes between 80 water bodies, including watercourses, ponds, and dams.
• Around 400 helipads are also included in the scheme for operators to map out the routes.
• Allows the participation of operators of aircraft in categories such as:
• Category 1A: Seats less than 9 passengers.
• Category 1: Seats less than 20 passengers.

UDAN 5.5 (উড়ে দেশ কা আম নাগরিক) প্রকল্প

==============================================================================

✅ UDAN প্রকল্প সম্পর্কে
• আঞ্চলিক বিমানবন্দর উন্নয়ন এবং আঞ্চলিক যোগাযোগ বৃদ্ধির জন্য বেসামরিক বিমান পরিবহন মন্ত্রণালয় কর্তৃক চালু।

• জাতীয় বেসামরিক বিমান পরিবহন নীতি ২০১৬ এর অংশ ।

• উদ্দেশ্য: • ভারতের প্রত্যন্ত ও আঞ্চলিক অঞ্চলে বিমান যোগাযোগউন্নত করা ।

• দ্বিতীয় এবং তৃতীয় স্তরের শহরগুলিতে বিমান চলাচল সহজলভ্য এবং সাশ্রয়ী করা ।

 

UDAN প্রকল্পের মূল বৈশিষ্ট্য

 

বিমান সংস্থাগুলিকে মোট আসনের ৫০% বিমান ভাড়া প্রতি ঘন্টায় ২,৫০০ টাকায় সীমাবদ্ধ করতে হবে ।

• এর মাধ্যমে অর্জন করা হয়েছে:

• কেন্দ্রীয় ও রাজ্য সরকার এবং বিমানবন্দর অপারেটরদের কাছ থেকে আর্থিক উদ্দীপনা ।

• কার্যকরতা ব্যবধান তহবিল (VGF): পরিচালনা ব্যয় এবং প্রত্যাশিত রাজস্বের মধ্যে ব্যবধান পূরণ করার জন্য একটি সরকারি অনুদান।

• আঞ্চলিক সংযোগ তহবিল (RCF): প্রকল্পের অধীনে কার্যকরতা ব্যবধান তহবিলের প্রয়োজনীয়তা পূরণের জন্য তৈরি করা হয়েছে।

• অংশীদার রাজ্য সরকারগুলি এই তহবিলে ২০% অংশ অবদান রাখবে:

• কেন্দ্রশাসিত অঞ্চল এবং উত্তর-পূর্বাঞ্চলীয় রাজ্যগুলি মাত্র ১০% অবদান রাখবে।

• কৃষি উড়ান: উত্তর-পূর্ব অঞ্চল (NER) এবং উপজাতি জেলাগুলিতে কৃষি পণ্যের মূল্য আদায় ।

• গুয়াহাটি এবং ইম্ফল থেকে আন্তর্জাতিক সংযোগ অন্বেষণের জন্য NER-এর জন্য আন্তর্জাতিক উড়ান রুট ।

 

সর্বশেষ পর্যায়:

UDAN 5.5 UDAN 5.5-এর লক্ষ্য হল প্রত্যন্ত অঞ্চল, পাহাড়ি অঞ্চল এবং দ্বীপ অঞ্চলগুলিতে শেষ মাইল পর্যন্ত সংযোগ স্থাপন করা । •

লক্ষ্য: রুটগুলিতে একচেটিয়াভাবে সমুদ্র-বিমান, চপার এবং 20 জনের কম যাত্রী ধারণক্ষমতা সম্পন্ন ছোট বিমান পরিষেবা প্রদান করা হবে।

• অপারেটররা জলধারা, পুকুর এবং বাঁধ সহ 80টি জলাশয়ের মধ্যে সমুদ্র-বিমানের রুট চার্ট করার সুযোগ পাবে ।

• রুটগুলি ম্যাপ করার জন্য অপারেটরদের জন্য এই প্রকল্পে প্রায় 400টি হেলিপ্যাডও অন্তর্ভুক্ত করা হয়েছে।

• বিমানের অপারেটরদের অংশগ্রহণের অনুমতি দেয় যেমন: • বিভাগ 1A: 9 জনের কম যাত্রী আসন।

• বিভাগ 1: 20 জনের কম যাত্রী আসন।

 ©kamaleshforeducation.in(2023)

error: Content is protected !!