RECENT PRESS RELEASE

       

প্রধানমন্ত্রীরদপ্তর
azadi ka amrit mahotsavg20-india-2023

 করে তুলেছে।” 

PG/SKD/DM/…

(রিলিজ আইডি: 1965619)  

প্রধানমন্ত্রীরদপ্তর
azadi ka amrit mahotsavg20-india-2023

 

Government of West Bengal
Department of School Education

Bikash Bhavan, 6tn Floor, Bidhannagar, Kolkata — 700091

 

Memo No. 303 lAdn-0-‘ I 83                D ( PGSS M                                           Date :19.12.2023

 

 

To

  1. The Principal Secretary, GTA
  2. The District Magistrate (All Districts)

 

 

 

 

Sub : Guidelines for observation of Students’ Week from 02.01.2024 to 08.01.2024

 

 

Madam/Sir,

You are aware that the competent authority has decided to observe the Students’
Week throughout the State from 02.01.2024 to 08.01.2024. The guideline of activities
and programmes to be followed week long, by the Schools, Colleges, Educational
Institutions, Universities and District HQ is attached herewith for your ready reference.

 

You are requested to kindly take all necessary initiatives so that the weeklong programmes may be observed with due prominence at all the levels.

This is issued with the approval of competent authority of School Education
Department.

 

 

Encl :Guidelines on Students’ week 2024

 

Yours faithfully,

 

 

 

(12—

Principal Secretary to the Government of West Bengal
School Education & Higher Education Departments

 

 

 

 

Government of West Bengal

Department of School Education

Bikash Bhavan, 6th Floor, Bidhannagar, Kolkata — 700091

 

 

Memo No. 503   I (20  Adorn (Rai ta1.1.11) 1         P 13ss H                     Date :       .12.2023

 

Copy forwarded along with enclosures for kind information and necessary action to :

 

 

  1. Secretary, School Education Department, for suitable coordination
  2. Commissioner of School Education, for suitable coordination
  3. DPI, Higher Education Department, for suitable coordination
  4. President West Bengal Board of Primary Education, for suitable coordination
  5. President West Bengal Board of Secondary Education, for suitable coordination
  6. President West Bengal Council of Higher Secondary Education, for suitable

coordination

7-9.      Sr. Special Commissioner, Universities / Colleges, Higher Education Department,

for suitable necessary action & circulation

  1. Special Secretary, Higher Education Department, for suitable coordination
  2. Mission Director, PBRSSM, for suitable coordination
  3. PS to HMIC, SED & HED for kind information of HMIC, SED & HED.
  4. Chairman, DPSC, Kolkata, for suitable coordination
  5. All Zonal Officers and all the Associate Officers for suitable coordination with
    respective districts
  6. All SNOB (State Level) for suitable coordination with respective districts.

 

  1. District Education Officer, SSM (All Districts)
  2. District Inspector of School (Secondary) (All Districts)
  3. District Inspector of School (Primary) (All Districts)
  4. District Nodal Officers SSK/MSK (All Districts)
  5. P.A to Principal Secretary, School Education Department
  6. P.A to State Project Director, PBSSM

For  necessary  action  from
their  respective  ends. [Ts,
SE/PE are requested to send
information in Google Sheet
to be circulated shortly.

 

 

 

 

 

 

State Project Director, PBSSM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ali

 

11111,7’g                                    7,1TiT

Lar=71,

FenaNTFEren wiu-rwein

Paschim Banga Samagra Shiksha Mission

 

Memo No. 303/1{210 (2)/ADMN/83/M&D/PBSSM                                Date: 19/12/2023

 

 

Copy forwarded for information to:

 

1) Rubina Maiti, Education Specialist, UNICEF for necessary support and
coordination

2) Soumi Mukherjee, Education Consultant, UNICEF for necessary support
and coordination

 

 

 

State Project Director
PBSSM

 

 

2 থেকে 8 জানুয়ারী 2024 পর্যন্ত স্টুডেন্টস উইক আয়োজনের জন্য নির্দেশিকা

 

 

 

 

 

থেকে রাজ্য জুড়ে যথাযথভাবে ছাত্র সপ্তাহ পালন করা হবে

 

02.01.2024 থেকে 08.02.2023 পর্যন্ত, স্কুল শিক্ষা দফতরের পরিকল্পনা অনুযায়ী৷ অনুষ্ঠানটি প্রতিটি স্কুল, এসএসকে, এমএসকে, কলেজ/শিক্ষা প্রতিষ্ঠান এবং বিশ্ববিদ্যালয় পর্যায়ে পালিত হবে। একইভাবে জেলা পর্যায়েও অনুষ্ঠান হবে। সপ্তাহটি রাজ্য সরকার কর্তৃক বাস্তবায়িত বিভিন্ন উপকারী স্কিম, স্টুডেন্ট ক্রেডিট কার্ড স্কিম, স্বামী বিবেকানন্দ মেরিট কাম মিনস স্কলারশিপ, আকাশশ্রী, প্রি এবং পোস্ট মেট্রিক স্কলারশিপ, পাঠ্য বই বিতরণ এবং শুভেচ্ছার সুবিধাভোগীদের সুবিধার্থে এবং সংগঠিত করার বিষয়ে শিক্ষার্থীদের সচেতনতার উপর দৃষ্টি নিবদ্ধ করবে। HCM এর বার্টা, SED দ্বারা অনুমোদিত বিভিন্ন কার্যক্রম/নীতির সূচনা এবং নীচে উল্লিখিত অন্যান্য সাংস্কৃতিক কার্যক্রম।

 

 

 

 

 

কমিটি গঠন:

সপ্তাহব্যাপী অনুষ্ঠানটি যথাযথভাবে উদযাপন করার জন্য, জেলা ম্যাজিস্ট্রেট উদ্যোগের নেতৃত্ব দেবেন এবং সপ্তাহব্যাপী কর্মসূচির সুষ্ঠু ও সফল বাস্তবায়ন নিশ্চিত করতে প্রতিটি স্টেক হোল্ডারকে নিযুক্ত করবেন। অতিরিক্ত জেলা ম্যাজিস্ট্রেট (শিক্ষা), সমস্ত জেলা ও উপ-জেলা পর্যায়ের শিক্ষা অফিসাররা এর সাফল্য নিশ্চিত করতে কোন কসরত রাখবেন না।

 

পরীক্ষামূলক সময়সূচী :স্কুল/এসএসকে/এমএসকে/কলেজ/শিক্ষা প্রতিষ্ঠানের পরিচ্ছন্নতা ও স্যানিটেশন/30.12.2023 এর মধ্যে বিশ্ববিদ্যালয়গুলি করা হবে৷স্কুল, কলেজ ও বিশ্ববিদ্যালয় পর্যায়ে সপ্তাহব্যাপী এই কর্মসূচি অনুষ্ঠিত হবে02.01.2024 থেকে 08.01.2024 পর্যন্ত। প্রোগ্রামটি অস্থায়ীভাবে 2 ঘন্টা প্রতিটি হবেদিন (বিশেষত সকাল 11.00 টা থেকে দুপুর 1.00 টা পর্যন্ত বা কর্তৃপক্ষের সুবিধা অনুযায়ীশিক্ষা প্রতিষ্ঠান)।    স্কুল পর্যায়ে, প্রথম দিনে, প্রতিষ্ঠানের প্রধান (হল) পরিচালনা করতে পারেনখোলা বাতাসে বা অ্যাসেম্বলি হলে সমাবেশ। দ্য হোল তাদের নতুন ক্লাসে সফলভাবে স্নাতক হওয়ার জন্য ছাত্রদের তার স্বীকৃতি এবং শুভেচ্ছা জানাবে। সে/     তিনি সাধারণভাবে শিক্ষার্থীদের স্কুলের ঐতিহ্য এবং সামনে সপ্তাহব্যাপী উদযাপন এবং SED-এর নতুন নীতির প্রবর্তন সম্পর্কেও অবহিত করবেন।     এই সমাবেশে, হোলও কোন উল্লেখযোগ্য বিষয় তুলে ধরার সুযোগ নেবেস্কুলে বা তার বাইরে ছাত্রদের কৃতিত্ব। নিজ নিজ ক্লাসে, শিক্ষকরা সপ্তাহব্যাপী অস্থায়ী সময়সূচী প্রদান করবেনউদযাপন এবং ক্লাস নির্দিষ্ট নতুন কার্যক্রম যা হতে হবে প্রবর্তনবাস্তবায়িত তিনি/তিনি ব্যক্তিগত রক্ষণাবেক্ষণের গুরুত্বও বলবেনস্বাস্থ্যবিধি, স্যানিটাইজেশন, হাত ধোয়া।    স্কুলের পাঠ্য বই সহ মাননীয় মুখ্যমন্ত্রীর শুভেচ্ছ বার্তা এবংশিক্ষার্থীদের মধ্যে খাতা বিতরণ করা হবে।     সপ্তাহব্যাপী সময়সূচী নিয়ে আলোচনা করে পেটিএম 02.01.2024 তারিখে অনুষ্ঠিত হবেস্টুডেন্টস উইক উদযাপন এবং বিশেষ করে SED-এর নতুন নীতির প্রবর্তন। সপ্তাহের অন্যান্য দিনে, একটি ইন্টারেক্টিভ অধিবেশন হতে পারে, আন্তঃস্কুল ইভেন্ট হতে পারেএবং ছাত্র ও শিক্ষকদের সাংস্কৃতিক কর্মকান্ড। নিচে দেওয়া বিভিন্ন কার্যক্রমHOI এবং মনোনীত নোডাল শিক্ষক দ্বারা সপ্তাহব্যাপী পরিকল্পনা করা হতে পারেছাত্র সপ্তাহ পালনের জন্য।  প্রতিদিন উভয়ের জাতীয় সঙ্গীত গেয়ে অনুষ্ঠানের সমাপ্তি হতে পারেছাত্র এবং শিক্ষক.    কলেজ / বিশ্ববিদ্যালয় স্তরে, নীচে তালিকাভুক্ত অনুরূপ প্রোগ্রাম হিসাবে অনুষ্ঠিত হবেউক্ত কলেজ/বিশ্ববিদ্যালয়/শিক্ষা প্রতিষ্ঠানের যথাযথ কর্তৃপক্ষ দ্বারা নির্ধারিত।

 

এখানে প্রোগ্রাম:  স্কুল/এসএসকে/এমএসকে লেভেলপ্রাথমিক:        শিক্ষার্থীদের মাঝে এইচসিএম এর শুভ বার্তা বিতরণস্নাতক অনুষ্ঠানের জন্য সার্টিফিকেট/মার্কশিট বিতরণঅভিভাবকদের কাছে পাঠ্য বই ও খাতা বিতরণCWSN ছাত্রদের ব্রেইল এবং বড় প্রিন্ট বই বিতরণপ্রয়োজনে এ বিষয়ে অভিভাবকদের সঙ্গে বৈঠক ও আলোচনা করেনচলমান কার্যক্রম যে স্কুলে বাস্তবায়িত হয়, পদ্ধতিশিক্ষার্থীদের পড়ার অভ্যাস বাড়ানো, ঘরে বসে শেখার সুবিধাইত্যাদিবিদ্যালয়ে পরিচ্ছন্নতা অভিযানের আয়োজনক্লাস্টারের (অনুভূমিক এবং উল্লম্ব) অধীনে গৃহীত কার্যক্রম যেমন:o পড়া, লেখা, গণিত, গল্প বলার প্রতিযোগিতা o শিক্ষকদের জন্য কর্মশালা o এক্সপোজার ভিজিট o খাদ্য উৎসব o শিক্ষকদের দ্বারা টিএলএম তৈরি করা সহপাঠ্যক্রমিক কার্যক্রম যেমনo পোস্টার তৈরি o চারা রোপণ o বিতর্ক/বক্তৃতা o প্রকৃতি অধ্যয়ন o আপনার ‘প্যারা’ জানুন o স্টেম প্রদর্শনী o কুইজ প্রতিযোগিতা শিক্ষার্থীদের কাজ এবং নিদর্শন প্রদর্শনজীবন দক্ষতা শিক্ষার অধিবেশনআইইসি উপকরণের প্রদর্শন (যেমন এর উপযুক্ত কর্তৃপক্ষ দ্বারা নির্ধারিতরাজ্য/জেলা) স্কুল প্রাঙ্গনেপ্যারা শিক্ষক, বিশেষ শিক্ষাবিদ বা SSK/MSK দ্বারা ডোর টু ডোর ভিজিটবিশেষ তালিকাভুক্তি ড্রাইভ হিসাবে এলাকার বয়স নির্দিষ্ট শিশুদের বাড়িতে শিক্ষক  মাধ্যমিক ও উচ্চ মাধ্যমিক:সপ্তাহব্যাপী ক্রিয়াকলাপগুলি শিক্ষার্থীদের ক্রেডিট কার্ড ক্যাম্প, স্বামী বিবেকানন্দ মেরিট কাম মিনস স্কলারশিপ ক্যাম্প, পাঠ্য বই বিতরণ, শিক্ষার্থীদের জন্য এইচসিএম-এর শুভেচ্ছা এবং নিম্নলিখিত ক্রিয়াকলাপগুলির সুবিধার উপর ফোকাস করতে পারে:     শিক্ষার্থীদের মাঝে এইচসিএম এর শুভ বার্তা বিতরণ  স্নাতক অনুষ্ঠানের জন্য সার্টিফিকেট/মার্কশিট বিতরণ  শিক্ষার্থীদের বিনামূল্যে পাঠ্য বই ও খাতা বিতরণCWSN-এ ব্রেইল বই এবং বড় প্রিন্ট বই বিতরণএর উপযুক্ত কর্তৃপক্ষ দ্বারা নির্ধারিত আইইসি উপকরণ প্রদর্শনরাজ্য/জেলা ক্লাস্টারের (অনুভূমিক এবং উল্লম্ব) অধীনে গৃহীত কার্যক্রম যেমন:o পড়া, লেখা, গণিত, গল্প বলার প্রতিযোগিতা o শিক্ষক ও শিক্ষার্থীদের জন্য কর্মশালাএক্সপোজার ভিজিট o খাদ্য উৎসব o শিক্ষকদের দ্বারা টিএলএম তৈরি করা সহপাঠ্যক্রমিক কার্যক্রম যেমনo স্লোগান/কমিক্স/পোস্টার তৈরি o চারা রোপণ o বিতর্ক/বক্তৃতা o প্রকৃতি অধ্যয়ন আপনার ‘প্যারা’ জানুন o স্টেম প্রদর্শনী o কুইজ প্রতিযোগিতা “মিট দ্য আইকন” এর মতো অনুষ্ঠান আয়োজন করা, যেখানে বিখ্যাত এবংএলাকার আইকনিক ব্যক্তিদের শিক্ষার্থীদের সাথে আলাপচারিতার জন্য আমন্ত্রণ জানানো হতে পারেস্টুডেন্ট ক্রেডিট কার্ড, SVMCM এর জন্য সচেতনতা কাম হেল্প ডেস্কের আয়োজন করা,আকাশশ্রী, প্রি এবং পোস্ট মেট্রিক স্কলারশিপবিদ্যালয়ে পরিচ্ছন্নতা অভিযানের আয়োজনস্বাস্থ্য শিবিরের আয়োজনজীবন দক্ষতা শিক্ষার অধিবেশন  কন্যাশ্রী সুবিধাভোগীদের নিবন্ধন, আপডেট এবং পুনর্নবীকরণকন্যাশ্রী পোর্টালতালিকাভুক্তি অভিযানের জন্য শিখাবন্ধুদের বাড়ি বাড়ি পরিদর্শন

 

00SC     কলেজ এবং বিশ্ববিদ্যালয় স্তর:সকল সরকারি প্রতিষ্ঠানে ছাত্র সপ্তাহ পালন করা হবে। এবং সরকার রাজ্যের কারিগরি/পেশাগত প্রতিষ্ঠান সহ সাহায্যপ্রাপ্ত কলেজ/বিশ্ববিদ্যালয়/শিক্ষা প্রতিষ্ঠান, প্রোগ্রামের চেতনার সাথে সঙ্গতিপূর্ণভাবে স্টুডেন্ট ক্রেডিট কার্ড ক্যাম্পের সুবিধা এবং অন্যান্য কার্যক্রম যেমন: অনলাইন সেমিনার/ওয়ার্কশপ পরিচালনা এবং প্রচারছাত্র কল্যাণ প্রকল্প এবং অন্যান্য প্রাসঙ্গিক বিষয় সম্পর্কিত তথ্য স্টুডেন্ট ক্রেডিট কার্ড সচেতনতা শিবির কাম হেল্প ডেস্কের আয়োজনSVMCM, Aikyashree এবং এর জন্য সচেতনতা শিবির কাম হেল্প ডেস্কের আয়োজনপোস্ট মেট্রিক বৃত্তি স্বাস্থ্য পরীক্ষা শিবির এবং মনস্তাত্ত্বিক পরামর্শের আয়োজন করাএর উপযুক্ত কর্তৃপক্ষ দ্বারা নির্ধারিত আইইসি উপকরণ প্রদর্শনরাজ্য/জেলাছবি আঁকা/পোস্টার প্রতিযোগিতার আয়োজনকুইজ প্রতিযোগিতাসাংস্কৃতিক অনুষ্ঠান যেমন গানের প্রতিযোগিতা, আবৃত্তি প্রতিযোগিতা,সৃজনশীল লেখার প্রতিযোগিতা।ক্যারিয়ার কাউন্সেলিং সেশনের আয়োজন করাডিজিটাল শিক্ষার উপর সেমিনার করা বা এর সাথে শিক্ষার মিশ্রন মোডশিক্ষার্থীদের অংশগ্রহণের উপর জোর দেওয়া অভিভাবকদের সাথে মিথস্ক্রিয়া 2 বা 3 জানুয়ারী, 2023 তারিখে পরিকল্পনা করা হতে পারে। মাধ্যমিক/উচ্চ বিদ্যালয়ের শিক্ষার্থীদের দ্বারা ইন্টারেক্টিভ এক্সপোজার ভিজিটবিভিন্ন কলেজ/বিশ্ববিদ্যালয়ে মাধ্যমিক ক্লাস (সংশ্লিষ্ট HOI তাদের ক্যাচমেন্ট এলাকার স্কুলের সাথে পরামর্শ করে পরিকল্পনা করতে পারে)

 

জেলা পর্যায়:জেলা পর্যায়ে কর্মসূচী পুরো সপ্তাহের জন্য নিচে উল্লিখিত কার্যক্রমের পরিকল্পনা করতে পারে। সপ্তাহে গৃহীত ক্রিয়াকলাপগুলির মধ্যে নিম্নলিখিতগুলি অন্তর্ভুক্ত থাকতে পারে: প্রভাত ফেরির আয়োজনSED দ্বারা বাস্তবায়িত নতুন কার্যক্রম সম্পর্কে প্রচার/সচেতনতাস্কুল পর্যায়েএর অফিসে স্টুডেন্ট ক্রেডিট কার্ডের বিষয়ে সচেতনতা ডেস্ক স্থাপন করাবিডিও/এসডিও/ডিএম এবং স্থানীয় সংস্থাআবৃত্তি, পাঠ কার্যক্রমের মতো সাংস্কৃতিক অনুষ্ঠানের আয়োজন,নাচ, নাটক, সঙ্গীত, একক অভিনয় কয়েকজন নির্বাচিত ছাত্র-শিক্ষকস্কুলবইমেলার আয়োজনবিজ্ঞান প্রদর্শনীর আয়োজনস্ট্রেস ম্যানেজমেন্ট ওয়ার্কশপ/সচেতনতা শিবিরের আয়োজনসপ্তাহের মধ্যে ছাত্র         পর্যবেক্ষণ:ছাত্র সপ্তাহের হস্তক্ষেপ জেলা স্তরের কমিটিগুলির দ্বারা নিরীক্ষণ করা হবে এবং স্তরের স্কুল অনুসারে ডেটা রাজ্য দ্বারা ভাগ করা Google শীট ফর্ম্যাটে জমা দেওয়া হবে। DEO/ Dl দৈনিক ভিত্তিতে Google পত্রক আপডেট করার দায়িত্বে থাকবেন।     তহবিল বিধান:স্কুল পর্যায়ে প্রোগ্রাম পরিচালনার জন্য, SSA তহবিলের স্কুল কম্পোজিট অনুদান প্রধান থেকে খরচ বহন করা যেতে পারে। প্রয়োজনে প্রতিটি জেলার সংশ্লিষ্ট এডিএম (শিক্ষা) এসএসএম রাজ্য অফিসে তহবিলের অনুরোধ করতে পারে।কলেজ এবং বিশ্ববিদ্যালয় স্তরের উদযাপনের জন্য, তাদের শেষ পর্যন্ত উপলব্ধ তহবিল থেকে ব্যয় করতে হবে।

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bikash Elhawan (2’1 Floor)  Salt Lake, Kolkata- 700 091
Phone : 2334-3102, 2358-1822,Fax :- 2358-5297

E-mail : pbssm.spo@gmail.com

VVebsite : www.wb.ssa . n ic. in

 

 

to*

Guidelines for organising Students’ Week from 2nd to 8th January 2024

 

 

Students’ week would be observed in a befitting manner throughout the State from

02.01.2024 to 08.02.2023, as planned by the School Education Department. The programme would  be celebrated in every School, SSK, MSK, College / Educational Institute and University level. Similarly, the programme shall also be held at District level. The week shall focus on awareness of the students regarding different beneficial schemes implemented by the State Government, facilitating and mobilizing beneficiaries of Student Credit Card scheme, Swami Vivekananda Merit cum Means scholarship, Aikyashree, Pre and Post Metric Scholarship, distribution of Text Books & Subheccha Burta of HCM, initiation of different activities/ policies as approved by SED and other cultural activities as mentioned below.

 

 

  1. Committee formation:

To celebrate the week-long programme in a befitting manner, the District Magistrate shall lead the initiatives and engage each stake holders to ensure smooth  and successful implementation of the week-long programme. Additional District Magistrate (Education), all district and sub district level education officers will leave no stone unturned to ensure its success.

 

 

  1. Tentative Schedule :
  • Cleaning & sanitation of Schools/ SSK/MSK/ Colleges/ Educational Institutions/
    Universities to be done by 30.12.2023.
  • This week-long programme at the School, College, and University level will be held
    from 02.01.2024 to 08.01.2024. the programme will be tentatively for 2 hours each
    day (preferably from 11.00 am to 1.00 pm or as per convenience of the authority of
    the educational institution).

 

 

  • At school level, on the first day, the Head of the Institution (Hol) may conduct the

assembly in open air or in the Assembly Hall. The Hol will extend his acknowledgment and best wishes to the students on successfully graduating to their new classes. She/

 

 

He shall also brief the students in general, about the heritage of the school, and of the week-long celebration ahead and the introduction of new policies of SED.

 

 

  • In this assembly, the Hol will also take the opportunity to highlight any noteworthy

accomplishments of students either in the school or beyond.

  • In respective classes, the teachers will deliver the tentative schedule of week-long
    celebration and introduction of the class specific new activities which is to be
    implemented.  She/He  shall also speak importance of maintenance of personal
    hygiene, sanitization, hand washing.

 

 

  • The Shubheccha Barta of Hon’ble Chief Minister along-with school Text Books and

khatas will be distributed among students.

 

 

  • PTM shall be preferably held on 02.01.2024, discussing the week-long schedule of

Students’ Week celebration and specifically the introduction of new policies of SED.

  • On the other days of the week, there may be an interactive session, intra school events
    and cultural activities by the students and teachers. Different activities as given below
    may be planned throughout the week by the HOI and the Nodal Teacher designated
    for observation of Students’ week.

 

  • Each day the programme may conclude with singing of the National Anthem by both
    students and the Teachers.

 

 

  • At College / University level, similar programme as enlisted below shall be held as

determined by the appropriate authority of the said College / University/ Educational Institute.

 

 

  1. Programmes at :

 

  1. School/ SSK/MSK Level
    Elementary :

 

 

 

 

  • Distribution of Subhecha Barta of HCM to the students
  • Distribution of certificate/ marksheet for graduation ceremony
  • Distribution of Text Books and Khatas to the guardians
  • Distribution of Braille and Large print books to CWSN students who are

in need

  • Meeting with the guardians and discussing with them regarding the
    ongoing activities that are  implemented  in  schools,  methods of
    enhancing reading habits of students, facilitating home based learning
    etc.
  • Organising cleanliness drive in school
  • Activities to be taken up under Clusters (horizontal and vertical) like:

o   Reading, writing, Math, story-telling competitions

o   Workshops for teachers

o   Exposure visits

o   Food festival

o   TLM making by teachers

  • Co-curricular activities like

o   Poster making

o   Planting saplings

o   Debates/ elocution

o   Nature studies

o   Know your `para’

o   STEM exhibitions

o   Quiz competitions

  • Display of students’ works and artefacts
  • Sessions on Lifeskills Education
  • Display of IEC materials (as determined by competent authority of the
    State/ District) in the school premise
  • Door to door visit by the Para Teachers, Special Educators or SSK/ MSK

Teachers to the homes of age specific children in the locality as special enrolment drive

 

 

 

  1. Secondary & Higher Secondary:

The week-long activities may focus on facilitating Students Credit Card camps, Swami Vivekananda Merit cum Means Scholarship camps, distribution of Text Books, HCM’s Greetings to students and the following activities:

 

 

  • Distribution of Subhecha Barta of HCM to the students

 

  • Distribution of certificate/ marksheet for graduation ceremony

 

  • Distribution of Free Text Books and Khatas to the students
  • Distribution of Braille Books and Large Print books to CWSN
  • Display of IEC materials as determined by competent authority of the

State/ District

  • Activities to be taken up under Clusters (horizontal and vertical) like:

o   Reading, writing, Math, story-telling competitions

o   Workshops for teachers and students
Exposure visits

o   Food festival

o   TLM making by teachers

  • Co-curricular activities like

o   Slogan/ Comics/ Poster making

o   Planting saplings

o   Debates/ elocution

o   Nature studies

Know your ‘para’

o   STEM exhibitions

o   Quiz competitions

  • Organizing programmes like “Meet the Icon”, where renowned and
    iconic persons of the locality may be invited to interact with students
  • Organizing awareness cum help desk for Student Credit Card, SVMCM,
    Aikyashree, Pre and Post Metric Scholarship
  • Organising cleanliness drives in school
  • Holding of Health Camps
  • Sessions on Lifeskills Education

 

  • Registration, Updation and Renewal of Kanyashree beneficiaries in
    Kanyashree portal
  • House to house visit by the Shikha Bandhus for enrolment drive of

00SC.

 

 

  1. College and University Level:

Students’ week would be observed in all Govt. and Govt. Aided colleges                                                                                                                                                             / Universities /  Educational  Institutions  including  Technical/  Professional Institutions of the State, in line with the spirit of the programme specially focussing on the facilitation of Student Credit Card camps and other activities like:

  • Conducting online  seminar            /  workshop  and   dissemination  of

information regarding Student Welfare schemes and other pertinent issues

  • Organizing Student Credit Card awareness camp cum help desk
  • Organizing awareness camp cum help desk for SVMCM, Aikyashree and

Post Metric Scholarship

  • Organizing Health Check-up camps and psychological counselling
  • Display of IEC materials as determined by competent authority of the
    State/ District
  • Organizing drawing / poster competition
  • Quiz Competition
  • Cultural programmes like singing competition, recitation competition,
    creative writing competition.
  • Organizing Career Counselling sessions
  • Holding seminars on Digital Education or blend mode of education with

emphasis on students’ participation

Interaction with the guardians may be planned on         2nd or   3rd January, 2023.

  • Interactive exposure visits by School students of Secondary/ Higher

secondary classes to different Colleges/ Universities ( concerned HOIs may plan in consultation with schools in their catchment areas)

 

 

 

 

 

  1. District Level:

The programme at District level may plan activities mentioned below for the whole week. The activities taken up during the week may include as follows:

  • Organize Probhat Pheri
  • Publicity/Awareness regarding the new activities implemented by SED
    at school level
  • Setting up awareness desks on Student Credit Card at the offices of
    BDOs / SDOs / DM and Local bodies
  • Organizing cultural programmes  like  recitation,  reading activities,
    dance, drama, music, solo act by students and teachers of few selected
    schools.
  • Organizing Book Fair
  • Organizing Science exhibitions
  • Organizing Stress management workshops           / awareness camp for

students during the week

 

 

 

 

  1. Monitoring:

The Students’ Week intervention will be monitored by the District level Committees and level school wise data will be submitted on a Google Sheet format shared by the State. The DEO/ Dl will be in-charge of updating the Google Sheet on a daily basis.

 

 

  1. Fund Provision:

For conducting the programme at school level, the expenditure may be borne out of School Composite Grant Head of SSA fund. Concerned ADM (Education) SSM of each district may place requisition of fund to the State office, if so needed.
For College and University level celebration, expenditure to be born out of available funds at their end.

©kamaleshforeducation.in(2023)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *