Standard Operating Procedure (SOP) for DBT Payment through IFMS
DBT( CLICK HERE)
Government of West Bengal
Finance Department
Audit Branch
No. 4869-F(Y) Date: 04/12/2024
MEMORANDUM
For the past few years several schemes have been implemented by the Government of West Bengal whereby the financial benefits are directly transferred to the concerned beneficiaries through Direct Benefit Transfer (DBT) mode. Different State Government Departments are acting as the Nodal Implementing Agencies in respect of different such ongoing schemes having different modes of operation.
In order to ensure more security in financial transaction in course of directly transferring the benefits to the beneficiaries and offering them a common standard of operation, It was under active consideration of the State Government for some time to formulate a basic standard of operation for all these schemes.
Consequently, the Government is pleased to frame a Standard Operating Procedure (SOP) for all the ongoing DBT Schemes in the following manner:
SOP for DBT payment
1) At the time of entering beneficiary details the Account Numbers of the beneficiaries should be entered twice in the dedicated field for avoiding any typographical mistake in entering the A/c No. of the concerned beneficiary. The first entry is to be preferably masked.
2) Necessary facilities shall be there for uploading Copy of page of bank pass book /cancelled cheque where the bank A/c details (such as name, A/c No., IFSC etc.) of the concerned beneficiary are clearly shown.
3) Special care should be taken at the time of matching the benefit scheme with the beneficiary getting the benefit.
4) Validation should be there in the portal/system so that the same bank A/c Number cannot be captured against different names of beneficiaries.
5) IFSC validation should be there in the system as per latest RBI IFSC List.
6) Bank A/c of the concerned beneficiary should be of a bank branch within the jurisdiction of West Bengal.
7) The bank A/c details should be approved by the competent officer desirably not below the rank of Group-A.
8) There shall be restriction on rectification of the failed transactions. The failed transaction should preferably be auto cancelled and the allotment of the same amount should be rolled back (if within the same financial year). The failed transaction should thereafter be
reprocessed with fresh transaction.
9) All beneficiaries’ details should be verified through NPCIL, a subsidiary of RBI.
10) Verified bank A/C and IFSC matched with name of the beneficiary may be considered for further processing for DBT.
11) Special care/ attention shall be given to those where the name of the beneficiaries are not matched properly with their bank A/c details.
12) Adequate SMS alert facilities shall be there for informing the beneficiaries regarding their present status of the concerned DBT scheme (e.g., SMS shall be pushed when the application of concerned beneficiary is approved/ rejected under any DBT scheme, payment status like “processed by HOO”, “Processed at treasury”, “payment success” and “payment failed”. For failed transactions, necessary instruction for correction of their bank details may be given to the concerned beneficiaries via SMS.
13) Where applications are submitted online, there should not be any physical movement of paper, forms and no manual intervention should be in the system.
14) Where applications are submitted manually, the portal/ system shall be developed in such a way so that, the identity of the persons entering the beneficiary details and the persons approving the concerned beneficiary could easily be traced out in the system.
15) Seamless integration shall be implemented between departmental portal and payment portal. Integration and file transfer application should be used or upgraded to latest version with higher security.
16) A DBT reconciliation statement shall be prepared by the concerned Department every month or quarterly to reconcile the figure of beneficiary approved, beneficiary processed for payment; payment success and payment failed along with reprocess status.
This shall be implemented with immediate effect.
Additional Chief Secretary
to the Government of West Bengal
DOWNLOAD ORDER COPY-
IFMS এর মাধ্যমে DBT পেমেন্টের জন্য স্ট্যান্ডার্ড অপারেটিং প্রসিডিউর (SOP)
DBT( CLICK HERE)
পশ্চিমবঙ্গ সরকারের
অর্থ বিভাগ
অডিট শাখা
নং 4869-F(Y) তারিখ: 04/12/2024
স্মারকলিপি
বিগত কয়েক বছর ধরে পশ্চিমবঙ্গ সরকার বেশ কিছু স্কিম বাস্তবায়িত করেছে যার মাধ্যমে আর্থিক সুবিধা সরাসরি সরাসরি বেনিফিট ট্রান্সফার (DBT) মোডের মাধ্যমে সংশ্লিষ্ট সুবিধাভোগীদের কাছে হস্তান্তর করা হয়। বিভিন্ন রাজ্য সরকারের বিভাগগুলি এই ধরনের চলমান বিভিন্ন পরিকল্পনার ক্ষেত্রে নোডাল বাস্তবায়নকারী সংস্থা হিসাবে কাজ করছে যার পরিচালনার বিভিন্ন পদ্ধতি রয়েছে।
সুবিধাভোগীদের কাছে সরাসরি সুবিধা হস্তান্তর করার সময় আর্থিক লেনদেনে আরও নিরাপত্তা নিশ্চিত করার জন্য এবং তাদের অপারেশনের একটি সাধারণ মান সরবরাহ করার জন্য, এই সমস্তগুলির জন্য অপারেশনের একটি মৌলিক মান তৈরি করার জন্য কিছু সময়ের জন্য রাজ্য সরকারের সক্রিয় বিবেচনাধীন ছিল। স্কিম
ফলস্বরূপ, সরকার নিম্নলিখিত পদ্ধতিতে চলমান সমস্ত DBT স্কিমগুলির জন্য একটি স্ট্যান্ডার্ড অপারেটিং প্রসিডিউর (SOP) তৈরি করতে পেরে সন্তুষ্ট:
DBT পেমেন্টের জন্য SOP
1) সুবিধাভোগীর বিবরণ প্রবেশের সময় সংশ্লিষ্ট সুবিধাভোগীর A/c নম্বরে প্রবেশ করার ক্ষেত্রে কোনো ধরনের টাইপোগ্রাফিক ভুল এড়াতে সুবিধাভোগীদের অ্যাকাউন্ট নম্বরগুলি নির্দিষ্ট ক্ষেত্রে দুবার প্রবেশ করাতে হবে। প্রথম এন্ট্রিটি অবশ্যই মুখোশযুক্ত হতে হবে।
2) ব্যাঙ্ক পাস বুক/বাতিল চেকের পৃষ্ঠার অনুলিপি আপলোড করার জন্য প্রয়োজনীয় সুবিধা থাকবে যেখানে সংশ্লিষ্ট সুবিধাভোগীর ব্যাঙ্কের A/c বিবরণ (যেমন নাম, A/c নম্বর, IFSC ইত্যাদি) স্পষ্টভাবে দেখানো হয়েছে।
3) সুবিধাভোগীর সুবিধা পাওয়ার সাথে বেনিফিট স্কিমের মিল করার সময় বিশেষ যত্ন নেওয়া উচিত।
4) পোর্টাল/সিস্টেমে বৈধতা থাকা উচিত যাতে একই ব্যাঙ্কের A/c নম্বর সুবিধাভোগীদের বিভিন্ন নামের বিরুদ্ধে ক্যাপচার করা না যায়।
5) সর্বশেষ RBI IFSC তালিকা অনুযায়ী IFSC বৈধতা সিস্টেমে থাকা উচিত।
6) সংশ্লিষ্ট সুবিধাভোগীর ব্যাঙ্ক A/c পশ্চিমবঙ্গের এখতিয়ারের মধ্যে একটি ব্যাঙ্ক শাখার হতে হবে।
7) ব্যাঙ্কের A/c বিশদ যোগ্য অফিসারের দ্বারা অনুমোদিত হওয়া উচিত যা গ্রুপ-A-এর র্যাঙ্কের নীচে নয়৷
8) ব্যর্থ লেনদেন সংশোধনের উপর সীমাবদ্ধতা থাকবে। ব্যর্থ লেনদেনটি স্বয়ংক্রিয়ভাবে বাতিল হওয়া উচিত এবং একই পরিমাণের বরাদ্দ ফিরিয়ে আনা উচিত (যদি একই আর্থিক বছরের মধ্যে)। তারপরে ব্যর্থ লেনদেনটি
নতুন লেনদেনের সাথে পুনরায় প্রক্রিয়া করা উচিত।
9) সমস্ত সুবিধাভোগীদের বিশদ RBI-এর একটি সহায়ক সংস্থা NPCIL-এর মাধ্যমে যাচাই করা উচিত।
10) যাচাইকৃত ব্যাঙ্ক A/C এবং IFSC সুবিধাভোগীর নামের সাথে মিলে গেলে DBT-এর জন্য আরও প্রক্রিয়াকরণের জন্য বিবেচনা করা যেতে পারে।
11) বিশেষ যত্ন/ মনোযোগ দেওয়া হবে যেখানে সুবিধাভোগীদের নাম তাদের ব্যাঙ্কের A/c বিবরণের সাথে সঠিকভাবে মিলছে না।
12) সংশ্লিষ্ট DBT স্কিমের বর্তমান অবস্থা সম্পর্কে সুবিধাভোগীদের অবহিত করার জন্য পর্যাপ্ত এসএমএস সতর্কতা সুবিধা থাকবে (যেমন, কোনও DBT স্কিমের অধীনে সংশ্লিষ্ট সুবিধাভোগীর আবেদন অনুমোদিত/প্রত্যাখ্যাত হলে এসএমএস পাঠানো হবে, অর্থপ্রদানের অবস্থা যেমন “প্রসেসড HOO”, “ট্রেজারিতে প্রসেসড”, “পেমেন্ট সফল” এবং “পেমেন্ট ব্যর্থ হয়েছে” ব্যর্থ লেনদেনের জন্য, প্রয়োজনীয় নির্দেশ তাদের ব্যাঙ্কের বিবরণ সংশোধনের জন্য এসএমএসের মাধ্যমে সংশ্লিষ্ট সুবিধাভোগীদের দেওয়া যেতে পারে।
13) যেখানে আবেদনগুলি অনলাইনে জমা দেওয়া হয়, সেখানে কাগজ, ফর্মের কোনও শারীরিক নড়াচড়া করা উচিত নয় এবং সিস্টেমে কোনও ম্যানুয়াল হস্তক্ষেপ থাকা উচিত নয়।
14) যেখানে আবেদনগুলি ম্যানুয়ালি জমা দেওয়া হয়, সেখানে পোর্টাল/সিস্টেমটি এমনভাবে তৈরি করা হবে যাতে, সুবিধাভোগীর বিবরণে প্রবেশকারী ব্যক্তিদের পরিচয় এবং সংশ্লিষ্ট সুবিধাভোগী অনুমোদনকারী ব্যক্তিদের সহজেই সিস্টেমে খুঁজে পাওয়া যায়।
15) বিভাগীয় পোর্টাল এবং পেমেন্ট পোর্টালের মধ্যে নিরবচ্ছিন্ন একীকরণ প্রয়োগ করা হবে। ইন্টিগ্রেশন এবং ফাইল স্থানান্তর অ্যাপ্লিকেশন ব্যবহার করা উচিত বা উচ্চতর নিরাপত্তা সহ সর্বশেষ সংস্করণে আপগ্রেড করা উচিত।
16) একটি ডিবিটি পুনর্মিলন বিবৃতি সংশ্লিষ্ট বিভাগ দ্বারা প্রতি মাসে বা ত্রৈমাসিক দ্বারা প্রস্তুত করা হবে যাতে সুবিধাভোগী অনুমোদিত, অর্থপ্রদানের জন্য প্রক্রিয়াকৃত সুবিধাভোগীর চিত্রের সমন্বয় সাধন করা হয়; অর্থপ্রদানের সাফল্য এবং পুনরায় প্রক্রিয়া স্থিতি সহ অর্থ প্রদান ব্যর্থ হয়েছে।
এটি অবিলম্বে কার্যকর করা হবে।
পশ্চিমবঙ্গ সরকারের অতিরিক্ত মুখ্য সচিব ড
DOWNLOAD ORDER COPY-